Rzetelnie przygotowany raport z działań agencji marketingowej może być dla przedsiębiorcy ważnym źródłem wielu różnych informacji. Dzięki temu działania marketingowe można prowadzić samodzielnie i łatwo wdrażać zaproponowane przez specjalistów porady. Ale… jak czytać taki raport? I skąd wiedzieć, czy aby na pewno jest kompletny?
Raport SEO – co to jest?
W skrócie można powiedzieć, że raport SEO to dokument, który firma otrzymuje po zakończeniu współpracy lub jej etapu z agencją SEO. W pewien sposób jest to sprawozdanie, w którym pojawiają się informacje o zakresie wykonanych w ostatnim czasie pracy. Dodatkowo może znajdować się także sytuacja w jakiej znajduje się serwis i prognozy na przyszłość lub nakreślenie strategii SEO.
Pierwszy raport jest najbardziej rozbudowany – w nim właśnie znajduje się wspomniana strategia kampanii. Kolejne natomiast już są tylko sprawozdaniem z działaniem, popartym wieloma wykresami, danymi i statystykami. Mogą być przesyłane cyklicznie (na przykład co kwartał) lub przy zakończeniu współpracy lub jej etapu.
Raporty SEO warto gromadzić. Dzięki temu można je porównywać na przestrzeni czasu. To ułatwi ocenę współpracy z agencją i pozwoli zobaczyć, czy faktycznie firma ma z tej współpracy wymierną korzyść. Analizowanie raportów SEO może wpłynąć także na podejmowanie decyzji co do dalszej działalności firmy i jej strategii rozwoju oraz marketingu. Tego rodzaju raporty pozwalają także na wychwycenie najważniejszych i najbardziej rażących błędów, co sprawi, że łatwiej będzie ich unikać na przyszłość.
Co zawiera raport SEO?
Każda agencja może mieć inny wzór raportu SEO i umieszczać w nim zupełnie inne informacje, ale kilka punktów może być w nich zgodnych. To przede wszystkim informacje o liczbie pozycjonowanych fraz i dane na temat linkowania, oraz dane dotyczące wpisów na serwisach społecznościowych. To tego potrzebne są także dane dotyczące zachowania użytkowników na stronie (czasu spędzanego na czytaniu treści, procent odrzuconych koszyków i tym podobne w zależności od rodzaju strony).
Do tego powinna znajdować się w nim analiza tego rodzaju danych. To informacja na temat zachowywania się strony w Google – wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy, a także coś takiego jak analiza contentu strony. Ważne jest także to, że raport powinien zawierać informacje o procencie wykonanych założeń i prognozy na przyszłość.
Jak czytać raport SEO
Najważniejszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę w raportach SEO jest widoczność strony. Jest to możliwe za pomocą prostych wykresów pobieranych w niektórych narzędziach SEO, jak na przykład Senuto. Wtedy można także zaobserwować ewentualne spadki witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli są widoczne duże wahania, oznacza to, że akcja marketingowa nie do końca przynosi oczekiwane rezultaty.
Z raportu warto wyciągnąć także informacje o ruchu na stronie. Warto sprawdzić statystyki i porównania co do ruchu z Google Analytics dla poszczególnych miesięcy czy w perspektywie kwartału. To będzie informacja o tym, kiedy użytkownicy najchętniej odwiedzają stronę i w jaki sposób z niej korzystają.
Ważną wartością jest także konwersja – liczba pożądanych działań w stosunku do liczby odsłon. Zwiększenie liczby odsłon jest najważniejszym efektem działań SEO. Jeśli jednak to nie przełoży się na zwiększenie zakupów, zapisów na newsletter i tym podobne wartości, może to oznaczać, że sama witryna jest mało dopracowana lub że trzeba przemyśleć ofertę, być może jest za mało atrakcyjna.
Opinie
There are no reviews yet.